Huhtikuun kuvailta
Arkkitehdin oppilaina
Huhtikuun kuvaillassa 29.4, Loviisan kameraseuralaiset saivat oppaakseen alan asiantuntijan, kun tuomarin tehtäviä hoiteli arkkitehti Kai Andersson. Paperikuvien sarjassa aiheemme oli ”Arkkitehtuuria” ja useissa projisoitavissa kuvissakin liikuttiin rakennusten vaiheilla.
Projisoitavien sarjassa kilpailuteema herätti jo ennakkoon keskustelua. Osa seuran aktiivijäsenistä katsoi, että Loisto-lehden antamaan teemaan oli livahtanut painovirhe. He olivat kuvanneet erilaisia sisäänkäyntejä. Toisten kuvat taas kertoivat jostakin sisäänkäyntitapahtumasta. Illan aluksi päätettiin, että molemmat kuvatyypit kilpailevat tasavertaisina samassa sarjassa – aiheina siis ”Sisäänkäyntejä” ja ”Sisäänkäyntiä”.
Projisoitavista tuomari valitsi ykköseksi kuvan Kotkan merimuseo Vellamon sisäänkäynnistä.
- 1. Kuvassa on hieno kontrasti taustan tumman yötaivaan ja valaistun rakennuksen välillä. Vastakohtaisuus pitkän seinämän valaistuksessa tekee siitä elävämmän: Sisäänkäynnistä vasemmalle jäävä osa on tasaisesti valoa saava, ovista oikealle etenevä taas spottivalojen täplittämä. Pääsisäänkäynti on lähes häivytetty seinämän valomereen. Kun tulija pääsee ovelle asti, hän on jo ikään kuin jättilaivan sisäpuolella. Graafinen kuva toistaa hyvin Vellamon hienoa rytmiikkaa. Seinien laatikkokuvioissa näkyy ihmisryhmiä. ”Hyöky” on lastattu paitsi rahtitavaralla, myös ahtaajilla ja muulla laivaliikenteen henkilöstöllä.
2. Toiseksi tulleessa kuvassa ollaan matkalla norjalaiseen kobolttikaivokseen. Andersson ihailee kuvan värimaailmaa.
- Kuvan vaikuttavuutta lisää se, että matkalla oleva ryhmä on kuvattu takaapäin. Näin henkilöt jäävät anonyymeiksi. Joukon yhtenäisyys korostuu. Myös vaatetus on yhtäläinen. Värit korostuvat. Syvänvihreät kaavut ja oranssinpunaiset suojakypärät loistavat kirkkaina tummanharmaata kallioseinämää vasten.
- 3. Arkkitehti työskentelee paljon sekä symmetrian että epäsymmetrian parissa. Kuvassa ranta-aitasta viehättää epäsymmetrinen oven ja muiden seinäpinnan rikkovien aukkojen sijoittelu. Kuvassa on myös vahva kontrasti varjoon jäävän ja valossa kylpevän osan välillä. Kiinnostava yksityiskohta on kuvan oikeassa yläreunassa, räystään päässä näkyvä haka, joka kertoo vanhasta itäuusmaalaisesta rakennustavasta.
- 4. Kuva muurin aukosta, tilapäisenä kulkutienä linnoituksessa, on graafisen pelkistetty. Kuvan tärkein asia nousee valoa saavana hyvin esille tummalta pohjalta. Välimuurin aukko päästää katseen vapaasti kulkemaan korjaustyön alla olevaan bastionin osaan. Katsoja näkee, miten 1700-luvulla rakennettiin vahvoja, holvattuja huonetiloja, yhdistämällä luonnonkiviä ja tiiliä. Kuvassa on kohteen kovuudesta huolimatta lämpimiä värejä, tiilenpunaista, kalkinvaaleaa, ruskean ja harmaan sävyjä.
- 5. Tikka-kuvassa viehättää erityisesti väriyhdistelmä. Linnun höyhenpuvun voimakkaat värit, valkea – puna – musta ja taustan vaalea keväänvihreä muodostavat vahvan kontrastin. Sitä voimistavat vielä erot kohteiden tarkkuuksissa. Etualan tikka ja kolopuu ovat kuvan tosi terävä pääasia, jota nostaa hienosti esiin myös taustan epätarkkuus.
- 6. Merikeskus Vellamon sisäänkäyntiä kuvaa onnistuneesti myös ulospäin otettu kuva. Siinä värikenttiä leimaa vahva kontrastisuus. Lasiseinämä oikealla hehkuu ilta-auringon tulta, samoin taustan rakennusten ikkunat. Toisaalla näkymää hallitsee sini-vihreä – sävyisten lasipaalien tyyni meri sekä ylhäällä avautuva läpinäkyvä ikkuna. Kuvan hieno syvyysvaikutelma rakentuu etualan ”merenrantakivikosta”, kuvan keskivaiheilla kohdetta lähestyvästä henkilöhahmosta ja kauimpana aukion takana olevasta talorivistä. ”Hyöky” on erittäin onnistunut julkinen rakennus, sekä kokonaisuutena, että yksityiskohdiltaan. Kuvassa on hienosti tavoitettu nämä puolet, samoin sen onnistunut sijainti Kotkan satamassa.
Paperikuvakisan osanottajat ihastelivat kilpailun tasoa. Tuomarikin joutui tekemään vaikeita valintoja löytääkseen kuusi parasta noin 30:n kilpailutyön joukosta. Hän oli jopa itse ollut mukana suunnittelemassa joitakin kuvien rakennuksista. Arkkitehdin työssä lähtökohtana on rakennus käyttötarkoituksineen, sekä ulko- että sisäpuoli, mutta myös sen sijainti maisemassa, Andersson tiivistää.
- 1. Voittajakuvassa ”Kattoikkuna”, hyvä suunnittelu on tuottanut graafisen selkeän yksityiskohdan Lissabonin vuoden 1989 maailmannäyttelytiloihin. Mustavalkoisessa kuvassa on saatu hienosti esille sekä kohteen muoto että valöörit, harmaan eri sävyin.
- 2. Hienoa graafisuutta ja rytmiikkaa edustaa myös mustavalkoinen kuva Vilnalaisen ostoskeskuksen rullaportaikosta. Kuvapinnalla hallitusti risteilevät liikkuvat portaat antavat mielikuvan tapahtumisen paljoudesta.
- 3. Kuva Oslon uudesta oopperatalosta on hyvin hallittu iso kokonaisuus. Rakennus edustaa modernia arkkitehtuuria parhaimmillaan. Kuvakin on upea. Komea lasiseinä vasemmalla kuvastaa meren ja taivaan värejä. Rakennuksen hienosta sijainnista kertoo iltaruskoa heijastava vuono ja sen vastapäisellä rannalla loistavat asuinalueen monet pienet valot.
- 4. Holvattu edustaa vanhempaa, pehmeämpää arkkitehtuuria. Kuvaaja on saanut onnistuneesti vangittua vanhan rhodoslaisen rakennuksen tunnelman paperille. Ajan patinoimat seinät ja holvikaaret tuntuvat voivan herättää eloon menneiden vuosisatojen tapahtumia.
- 5. ”Flat Iron”, ylhäältäpäin silitysraudan pohjan muotoinen rakennus, on yksi New Yorkin 1800-luvun lopun ensimmäisistä pilvenpiirtäjistä. Kuvakulma tuo hyvin esiin kahden kadun terävästä kulmauksesta nousevan rakennuksen muodon. Mustavalkoinen, pelkistetty kuva korostaa harmain sävyin rakennuksen ikää ja historiallisuutta.
- 6. Pohjois-Norjassa kuvattu kirkko on valokuvateknisesti onnistunut otos. Kuvasta aistii sään tilanteeseen tuoman dramatiikan. Taivaalla vyöryvät tummat pilvet ovat väistymässä antaen tilaa valolle, joka tässä kauniisti ympäröi vaatimatonta pyhäkköä. Vaaleaksi maalattu, puinen kirkkorakennus edustaa noilla seuduin tavanomaista kirkkorakennusarkkitehtuuria.
Saimme hienojen otosten välityksellä tehdä antoisan kulttuurimatkan arkkitehtonisten aarteiden maailmaan – ja vieläpä erittäin asiantuntevan oppaan välityksellä. Siitä kiitos!
Tulokset:
Projisoitavat kuvat, aiheena ”Sisäänkäyntejä” tai ”Sisäänkäyntiä”
1.Vellamon pääsisäänkäynti /Liisa Hopeavuori
2. Kaivokseen /Jonna Räisänen
3. Porvoon ranta-aitta /Robin Fröberg
4. Muurin aukko /Liisa Hopeavuori
5. Tikankolo /Antti Seppälä
6. Sisäänkäynti /Kerstin Hafren
Paperikuvat, aiheena ”Arkkitehtuuria”
1. Kattoikkuna /Jukka Myller (kuva puuttuu)
2. Keskus /Jarkko Jyrkkämäki
3. Oslon oopperatalo /Ari Haimi
4. Holvattu /Venla Myller
5. Flat Iron /Jonna Räisänen
6. Kirkko /Kerstin Hafren
Voit katsoa kuvia isompana klikkaamalla niitä.
Loviisan kameraseuran huhtikuun kuvailta/Loviisan Sanomat