Kuvailtojen satoa · Vuosi 2024 - · Syyskuu 2024

Loviisan Kameraseuran syyskuun kuvaillassa ääretöntä ja mustavalkoisia syksyn lehtiä

Syyskuun kuvailta pidettiin Porvoossa, Mainostalo dprint:n tiloissa. Tilaa ja tuotteita esitteli mainostalon omistaja Mikko Ojaniemi. Heiltä löytyy mainostuotteet, tekstiilit, tekstiilipaino, kyltit, opasteet, tarrat, teippaukset, asennukset, suurkuvaratkaisut, taulut ja sisustuspainotuotteet. Palveluihin kuuluu myös suunnittelu, painoaineisto ja kuvankäsittely.

Kuvaillan tuomarina puolestaan toimi Risto Vuorimies, joka on suomalainen tunnettu valokuvaaja, muusikko ja musiikkitoimittaja. Hän on kuvannut mm. levyjen kansia Love Recordsin artisteille ja yhtyeille, mm. HurriganesilleDave LindholmilleRauli Badding Somerjoelle ja Mikko Alatalolle. Risto on kuubalaisen musiikin ystävä ja hän on laulanut ja soittanut Septeto Son -yhtyeessä sekä tehnyt radio-ohjelmia nimellä Papá Montero. Vuorimiehen valokuvilla on nykyään myös dokumentaarista arvoa. Mustavalkoiset valokuvat kertovat eletyn elämän sävyistä ja sävelmistä sekä suomalaisen musiikin historiasta.

Risto kävi kummankin sarjan kaikki kuvat hyvin perusteellisesti läpi. Antoi paljon hyviä neuvoja, ohjeita sekä vinkkejä. Mustavalkokuvauksesta hän totesi sen olevan tosi vaikeaa. Tehdä värillisestä kuvasta mustavalkoista ja saada kuvan idea edelleen toimimaan. Kuvaajat olivatkin taltioineet syksyn lehtiä eri muodoissa, laajemmin ja yksityiskohtaisemmin.

Digikuvissa kuvaajien kuvat olivat suurimmaksi osaksi luontoaiheisia kuvia. Oltiin maalla, merellä ja ilmassa. Tämä sarja oli Riston mielestä vaikeampi arvostella, koska kaikki kuvat olivat loistavia. Näistä kuvista löytyi eri vuoden aikoja, hienoja kohteita ja ääretön näkyi niissä kaikissa. Tässä sarjassa Risto jakoi kahdelle kuvalle jaetun 6. sijan.

Mustavalkoiset paperikuvat, syksyn lehdet (13kpl)

1. "Varisseet lehdet" Heikki Arola

2. "Syksy saapuu" Antti Seppälä

3. "Lehtien käpristelyä" Heikki Arola

4. "Seinällä" Tarja Taberman

5. "Uusi elämä" Kai Nyyssönen

6. "Reunalla" Mikko Ojaniemi

Digikuvat, ääretön (17 kpl)

1. "Aava meri" Antti Seppälä

2. "Näkymä Pohjoiselle Jäämerelle" Heikki Arola

3. "Kohti ääretöntä" Christian Olenius

4. "Tulevaisuus" Kai Nyyssönen

5. "Ylhäältä katsottuna" Tarja Taberman

6. "Merellä" Tarja Taberman

6. "Katoava maa" Arja Leppänen

Seuraava kuvailta pidetään 31.10.2024 ja aiheena on paperikuvissa "romu" ja digikuvissa "autio".

- Tarja Taberman -